abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3761805
Ik blijf dit jaar zitten (ik zit in VWO 5, profiel n&g) en ik heb het echt gehad met school. Ik heb echt duidelijk het verkeerde profiel gekozen (ik blijf zitten op natuurkunde, scheikunde en wiskunde b1, die vakken liggen mij totaal niet), maar verder heb wel goeie cijfers (Engels 8 gemiddeld, economie 1, heb ik erbij gekozen, ook een 8 gemiddeld, frans en duits een 7 enz.). Nu wil ik volgend jaar een ander profiel doen (E&M), maar dan moet ik nog wel veel inhalen van de 4e klas. Dat kan wel en dat wil ik wel, maar ik zie er zo enorm tegen op om weer al die lessen te volgen en proefwerken te maken van algemene vakken waar ik dit jaar al voldoendes op heb gehaald... en al die handelingsdelen en PO's . Ik vind het dan ook belachelijk dat ik dat nog een keer moet doen. Bovendien blijven mijn vrienden niet zitten of blijven ze hetzelfde profiel doen, wat dus betekent dat ik bij allemaal vreemden in de klas zal komen en daar zie ik best wel tegen op.

Nu heb ik gehoord dat je je VWO diploma ook zeg maar zelfstandig kan halen. Dat je dus gewoon eindexamen doet zonder naar school te gaan of dat je avondlessen volgt (geen school). Weet iemand hoe dat gaat? Doe je dan gewoon op een school examen? En hoe kun je je daar dan op voorbereiden (waar kan ik boeken halen)? Waar kan ik me daarvoor aanmelden en ik neem aan dat je dan geen tentamens enzo hoeft te doen?
Kortom: heeft iemand hier ervaring mee en wil hij/zij dat met mij delen?

[Dit bericht is gewijzigd door Baba op 08-04-2002 15:55]

pi_3761936
Voor zover ik weet kan dat als je gezakt bent voor je eindexamen en bijvoorbeeld 2 vakken niet gehaald hebt,

maar of dat 2 jaar en volledig pakket kan weet ik niet, maar lijkt me niet, hoe ga je die uren verdelen over de avonden?

Mensen die opruimen zijn gewoon te lui om te zoeken.
fotoboek
  maandag 8 april 2002 @ 15:44:41 #3
14153 wimpie-bosboom
Charlie don't surf!
pi_3761954
http://www2.loi.nl/zo_stud/index.html

http://www.ib-groep.nl/studiepunt/

Mischien dat je hier wat aan hebt.

[Dit bericht is gewijzigd door wimpie-bosboom op 08-04-2002 15:51]

Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dooie drijven mee.
pi_3762227
Die eerste link is wel handig, het kan dus wel. Maar ik wil graag ervaringen...
pi_3783426
Ik doe VWO oude fase nog via de LOI Dit kan tot 2005 dacht ik, kost wel VEEL!!!
"Smile", said the Lord! "Things could be worse" So i did and they were || Computers are like airconditioners, they stop working when you open Windows.
pi_3784511
Aha, wat krijg je er dan voor terug? Goede begeleiding (via e-mail heb ik gehoord) en hoeveel tijd ben je kwijt per week enzo?
  woensdag 10 april 2002 @ 13:34:25 #7
17183 batje
met vleugeltjes
pi_3784592
In de meeste grote steden hebben ze volwassenenonderwijs. In Amsterdam is dat het Joke Smit College. Ik heb daar zelf Mavo, Havo en deel VWO gehaald in 3 jaar.

Ze bieden veel verschillende soorten onderwijs, ikzelf deed de dagopleiding. Hierbij krijg je wel gewoon stufi, en volg je overdag de lessen. Omdat je meestal 2 jaar in een doet is het heel praktijk gericht, dus puur leren wat je op het schoolonderzoek en examen krijgt. Ik kon me daar prima in vinden De klassen zijn vrij divers; van bijstandsmoeder, oude opa tot randgroepjongere

Ze hebben ook avondopleidingen, maar vergis je daar niet in. Omdat je overdag vrij bent krijg je geen stufi, dus moet je werken. Dan zit je van 19.00u tot 23.00u op school (bij een volledig pakket) Vrije tijd heb je dus niet meer! Ook duurt de opleiding wat langer omdat je minder contacturen hebt.

Via de LOI kan je idd ook examen doen, maar daar heb je ontzettend veel zelfdiscipline voor nodig. Je werkt dan ook overdag, maar hebt helemaal geen stok achter de deur om wat aan je school te doen, terwijl je toch echt ca 2 a 3 uur per dag zal moeten leren om je diploma een beetje snel te halen.

Ik raad je dus de dagopleiding aan, maar succes met je keuze!

pi_3784605
Bestaan er nog deelcertificaten, of ben ik nu echt te oud?
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_3785520
VWO via de LOI krijg je deelcertificaten. Ben je 21 jaar of ouder heb je er 6 nodig (minimaal nederlands en een vreemde taal). Ben je jonger heb je er 7 nodig (minimaal nederlands + vreemde taal).

Je krijgt al het materiaal thuisgestuurt en eventuele vragen kan je stellen per brief of e-mail.

Je kan natuurlijk zelf bepalen hoe lang je er over doet. Ik heb er 10 maanden over gedaan (8 vakken) en een fulltime baan, dus ik zou het in 4 maanden kunnen zonder werk

Uit eindelijk doe je een staats examen!

Ik was ongeveer 6500 gulden kwijt (8 vakken)

Voor meer vragen wees niet lui en bel de LOI (http://www.loi.nl voor contact gegevens)

quote:
echt ca 2 a 3 uur per dag zal moeten leren
Dit verschilt per persoon, ik deed er geen fuck aan (maar ja ik ben ook hoogbegaaf (iq=144), ben door ruzie met mijn ouders uit huis gegaan).
"Smile", said the Lord! "Things could be worse" So i did and they were || Computers are like airconditioners, they stop working when you open Windows.
pi_3786335
quote:
Op woensdag 10 april 2002 13:34 schreef batje het volgende:
In de meeste grote steden hebben ze volwassenenonderwijs. In Amsterdam is dat het Joke Smit College. Ik heb daar zelf Mavo, Havo en deel VWO gehaald in 3 jaar.

Ze bieden veel verschillende soorten onderwijs, ikzelf deed de dagopleiding. Hierbij krijg je wel gewoon stufi, en volg je overdag de lessen. Omdat je meestal 2 jaar in een doet is het heel praktijk gericht, dus puur leren wat je op het schoolonderzoek en examen krijgt. Ik kon me daar prima in vinden De klassen zijn vrij divers; van bijstandsmoeder, oude opa tot randgroepjongere

Er zijn Havo en VWO studiehuis in volwassenonderwijs! Zelfs bejaarden en volwassen klagen ook bij studiehuis.. het blijkt niet alleen jongeren slachoffers van studiehuis zijn.. bejaarden en volwassen moeten ook opdrachten afmaken....
  woensdag 10 april 2002 @ 15:47:43 #11
23530 emst
gloeiendegloeiende!
pi_3786384
je hebt 5 vwo gehaald dus je kan naar de HBO, waarom doe je dat niet en haal je je Propeduese. Dan heb je hetzelfde als een VWO diploma. Kan je ook mee na een universiteit.
[b]ik ken een zinnetje dat irriteert.. ik ken een zinnetje dat irriteert.. ik ken een zinnetje dat irriteert.. ik ken een zinnetje dat irriteert.. ik ken een zinnetje dat irriteert.. ik ken een zinnetje dat irriteert..ik ken een zinnetje dat irriteert[/b]
pi_3786421
Ja. ik heb al propedeuse maar als sommige universiteit hebben aanvullende eisen dan moet je toch alleen deelcertificaten VWO nodig hebben. VWO-deelcertificaten en HBO-propedeuse vormen alternatief 'VWO-diploma'.

Even aanvullend:

HBO wil alleen scholieren met VWO diploma hebben anders moet je toelatingsexamen doen als je 21 jaar oud bent

terwijl MBO:

je mag mbo-opleiding(niveau 3/4) volgen als je al VWO bewijs of Havo 3 naar 4 overgangbewijs heb.

pi_3788377
Ik heb vwo 5 nog niet gehaald...

Weet iemand of je in Groningen ook volwassenenonderwijs hebt?

pi_3862331
Ik kom op 47 maanden uit met een studielast van 12 uur per week. Nou is dat veel te veel aangezien het laatste examen in 2004 is. Ik wil wel meer studeren per week, laten we zeggen twee keer zo veel, dus 24 uur per week. Dan doe ik er nog 23,5 maanden over. Dat kan wel, maar is wel krap. Ik heb voor mijn 7 vakken instapniveau C gekozen wat wil zeggen, dat ik begin op het niveau dat je normaal gesproken hebt als je de eerste drie klassen hebt afgerond. Maar ik heb 4 vwo dus al gehaald met het profiel N&G en nu zit ik in de vijfde en mijn niet-profielvakken rond ik wel voldoende af. Kan ik dan instapniveau D doen voor die vakken? M.a.w. heb ik nu eindexamen niveau HAVO voor de vakken waarop ik een voldoende sta? Is VWO oude stijl überhaupt wel te vergelijken met de tweede fase stof?
Is het sowieso niet een groot risico om hier nu nog aan te beginnen? Want stel dat ik de eindexamens niet haal? Wat moet ik dan met de certificaten die ik wel heb? Kan ik die voor de tweede fase gebruiken?
pi_3874772
Schrikken mij lange verhalen jullie af?
pi_3875718
quote:
Op woensdag 17 april 2002 12:22 schreef Baba het volgende:
Ik kom op 47 maanden uit met een studielast van 12 uur per week. Nou is dat veel te veel aangezien het laatste examen in 2004 is. Ik wil wel meer studeren per week, laten we zeggen twee keer zo veel, dus 24 uur per week. Dan doe ik er nog 23,5 maanden over. Dat kan wel, maar is wel krap. Ik heb voor mijn 7 vakken instapniveau C gekozen wat wil zeggen, dat ik begin op het niveau dat je normaal gesproken hebt als je de eerste drie klassen hebt afgerond. Maar ik heb 4 vwo dus al gehaald met het profiel N&G en nu zit ik in de vijfde en mijn niet-profielvakken rond ik wel voldoende af. Kan ik dan instapniveau D doen voor die vakken? M.a.w. heb ik nu eindexamen niveau HAVO voor de vakken waarop ik een voldoende sta? Is VWO oude stijl überhaupt wel te vergelijken met de tweede fase stof?
Is het sowieso niet een groot risico om hier nu nog aan te beginnen? Want stel dat ik de eindexamens niet haal? Wat moet ik dan met de certificaten die ik wel heb? Kan ik die voor de tweede fase gebruiken?
Ik heb ook havo gedaan en heb instap niveau D voor al mijn vakken gedaan. De geschatte tijd volgende de LOI was 48 maanden
Dacht het ff niet he?

Mijn ervaring met VWO via de LOI is dat het geen hol voorstelt. Ik dacht toen ik ermee begon dat het moeilijk zou wezen. Mar het stelt echt geen hol voor. Als het kon zou ik zelfs vorig jaar mei nog examen gedaan hebben (ik begon in februari) maar je moest je voor 1 januari opgeven bij de IBG

pi_3882859
Instapniveau D en 47 uur? Heb je dan alle vakken gekozen ofoz? En hoelang heb je er dan wel over gedaan?
  donderdag 18 april 2002 @ 22:46:26 #18
12323 red-dragon
beware of the dragon
pi_3882905
quote:
Op woensdag 10 april 2002 15:47 schreef emst het volgende:
je hebt 5 vwo gehaald dus je kan naar de HBO, waarom doe je dat niet en haal je je Propeduese. Dan heb je hetzelfde als een VWO diploma. Kan je ook mee na een universiteit.
Volgens mij kan je niet met een overgangsbewijs van vwo 5 naar vwo 6 naar 't HBO. (dit in tegenstelling tot havo3 naar havo 4, dan kan je wel naar een mbo opleiding)

Ik denk dat je het beste naar volwassen onderwijs kunt gaan.

fair fight.... I'll take survival over chivalry any day !
pi_3885969
quote:
Op woensdag 10 april 2002 14:56 schreef sjorsie het volgende:

Dit verschilt per persoon, ik deed er geen fuck aan (maar ja ik ben ook hoogbegaaf (iq=144), ben door ruzie met mijn ouders uit huis gegaan).

Met een iq van 144 ben je echt niet hoogbegaafd hoor
  Moderator vrijdag 19 april 2002 @ 10:24:42 #20
5428 crew  miss_sly
pi_3886237
quote:
Op woensdag 10 april 2002 14:56 schreef sjorsie het volgende:
VWO via de LOI krijg je deelcertificaten. Ben je 21 jaar of ouder heb je er 6 nodig (minimaal nederlands en een vreemde taal). Ben je jonger heb je er 7 nodig (minimaal nederlands + vreemde taal).
Euhm, volgens mijn informatie is VWO-diploma altijd 7 vakken!
Ik heb er inmiddels, o.a. door staatsexamen, ook 6 maar heb nog geen diploma ontvangen. Wel kun je dan geloof ik HAVO-diploma krijgen.

Waar heb je die informatie vandaan? anders ga ik maandag mijn VWO-diploma opvragen en doe ik geen staatsexamen in mei

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_3887788
quote:
Op vrijdag 19 april 2002 10:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Euhm, volgens mijn informatie is VWO-diploma altijd 7 vakken!
Ik heb er inmiddels, o.a. door staatsexamen, ook 6 maar heb nog geen diploma ontvangen. Wel kun je dan geloof ik HAVO-diploma krijgen.

Waar heb je die informatie vandaan? anders ga ik maandag mijn VWO-diploma opvragen en doe ik geen staatsexamen in mei

Van de IBG bel ze maar ff
pi_3887800
quote:
Op vrijdag 19 april 2002 09:58 schreef erikh het volgende:

[..]

Met een iq van 144 ben je echt niet hoogbegaafd hoor

Sorry dat ik je moet telleurstellen maar boven de 130 is hoogbegaafd Sommigen vinden boven de 140 maar de officiele grens is 130
  Moderator vrijdag 19 april 2002 @ 13:54:32 #23
5428 crew  miss_sly
pi_3888942
quote:
Op vrijdag 19 april 2002 12:42 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Van de IBG bel ze maar ff

Ik heb op de site gekeken, maar het ligt ietsje genuanceerder

als je nog niets hebt kun je volstaan met 6 vakken voor je VWO-diploma. Indien je al, zoals ik, deelcertificaten hebt van het VWO, dan dien je gewoon 7 vakken met een voldoende af te sluiten om je diploma te krijgen. Je hebt dus ook geen mogelijkheid tot compensatie van een onvoldoende, alles moet voldoende zijn. Dit geldt overigens voor VWO oue stijl, weet niet hoe het met de 2e fase zit.

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 19 april 2002 @ 19:41:51 #24
23530 emst
gloeiendegloeiende!
pi_3893994
quote:
Op vrijdag 19 april 2002 12:44 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Sorry dat ik je moet telleurstellen maar boven de 130 is hoogbegaafd Sommigen vinden boven de 140 maar de officiele grens is 130

IQ bestaat niet.
[b]ik ken een zinnetje dat irriteert.. ik ken een zinnetje dat irriteert.. ik ken een zinnetje dat irriteert.. ik ken een zinnetje dat irriteert.. ik ken een zinnetje dat irriteert.. ik ken een zinnetje dat irriteert..ik ken een zinnetje dat irriteert[/b]
pi_3910710
quote:
Op vrijdag 19 april 2002 12:44 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Nou, dan ben ik ook hoogbegaafd want ik zit op de 137.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')