abonnement Unibet Coolblue
  zondag 17 februari 2002 @ 19:20:55 #1
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_3198802
Ik heb vandaag al tig keer gelezen dat GroenLinks zon vreemde partij is en daarom heb ik even de visie van de partij hier overzichtelijk neer gezet.
De acht heikele punten in de politiek (volgens omroep.nl) en de visie van GroenLinks.

Inkomen
verschuiving belasting op arbeid naar heffingen op milieu -lastenverlichting lage inkomens - koopkracht mensen op sociaal minimum in vier jaar 10 procent omhoog - extra belastingtarief zeer hoge inkomens - aftrek hypotheekrente vervangen door hypotheeksubsidie lagere inkomens

Arbeid
volksverzekering voor langdurig zorgverlof - hogere WAO-uitkering volledig arbeidsongeschikten - verlenging loondoorbetaling bij ziekte na twee jaar - stimuleren deeltijdwerk - uitbreiding kinderopvang - zwangerschapsverlof van 16 naar 20 weken

Veiligheid
politie moet afspiegeling zijn van bevolking - meer agenten op straat, niet achter bureau - terugkeer jeugd- en zedenpolitie - geen overeenkomsten met criminelen - geen gebruik van infiltranten - meer stadswachten (geen aantal) -introductie rugnummers ME'ers - geen privatisering veiligheidszorg - legaliseren softdrugs

Zorg
brede basisverzekering voor iedereen, met premie naar inkomen - gelijke toegang zorg voor iedereen - salaris verplegenden marktconform - wettelijk pakket voorzieningen gehandicapten

Onderwijs
iedereen het recht zich bij te scholen tot vwo/mbo-niveau - meer zeggenschap docenten, leerlingen en ouders - verbod sponsoring bedrijven in leerplichtige onderwijs - alle peuters moeten naar speelzaal kunnen - kinderen gaan pas naar groep 4 als zij Nederlands machtig zijn - studietax vervangt studiefinanciering (studiekosten later terugbetalen) - geen beperking studieduur - vrijwillige ouderbijdragen maximaal 300 gulden per jaar - na bassischool moeten alle kinderen kunnen fietsen en zwemmen

Asielbeleid
toelatingsprocedures asielzoeker zorgvuldig, niet sneller - maximale duur procedure anderhalf jaar - verblijfsvergunning alle asielzoekers na drie jaar in opvangcentra - generaal pardon illegalen die vijf jaar zonder strafblad zijn - tijdelijke vergunning afgewezen asielzoekers bij weigering herkomstland - toestaan scholing en werk tijdens toelatingsprocedure - ruimere regeling voor alleenstaande minderjarige asielzoekers - geen opsluiting illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers - algemeen kiesrecht migranten die langer dan drie jaar in Nederland zijn - inburgerinsplicht van een jaar voor alle nieuwkomers

Mobiliteit
kilometerheffing, afhankelijk van plaats, tijd en vervuiling auto - belasting op alle vertrekkende vliegtuigen - NS blijft in handen van Staat - maximumsnelheid naar 100 km/u, in spits op filegevoelige plaatsen 70 - wegennet zo min mogelijk uitbreiden - meer geld voor fietspaden

Natuur en milieu
vermindering energieverbruik met 5 procent (in 2006) - ruimer gebruik duurzame energie - jaarlijks 50.000 woningen voorzien van zonnepanelen - aanleg groot windmolenpark in Noordzee - geen gasboringen in Waddenzee - meer aaneengesloten natuurgebieden - heffing op bouwen in open ruimten - geen BTW biologische producten - verbod op binnenlandse vluchten en reclamevluchten


Enige punt van verbazing was voor mij dat er bij het kopje "zorg" niets over Tara Singh Varma was te lezen.
bron

Maar goed, waar het me om draait: wat is hier extreem aan?

pi_3198976
Nee, het is idd niet extreem, ben het trouwens alleen op het punt veiligheid volledig met hun eens.

/edit

Toch niet, het gebruik van infiltranten vind ik wel kunnen.

Fuck you Jane Austen!
pi_3199010
Geen beperking studieduur is wel wat...
I´m back.
pi_3199295
Het volgende wordt de invoering van de rode vlag met de sikkel en de woorden njet en da worden bijgevoegd in de dikke van Dale.
pi_3199639
[green]GroenLinks ROELEERT!!![/green]

Ik zei het toch?

Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_3199666
quote:
Op zondag 17 februari 2002 19:54 schreef mondeo1000 het volgende:
Het volgende wordt de invoering van de rode vlag met de sikkel en de woorden njet en da worden bijgevoegd in de dikke van Dale.
Heeft Pim je niet verteld dat de Koude Oorlog allang is afgelopen?
  zondag 17 februari 2002 @ 20:22:23 #7
7485 Lodi
Valt vrij :-)
pi_3199713
Het is zeker niet extreem en met veel punten ben ik het wel eens. Alleen lijkt het mij een kostbare aangelegenheid dus het zal voor iemand - of voor iedereen - de nodige gevolgen hebben. De bijbehorende bedragen mis ik.
Het is makkelijk om het niet te doen.
  zondag 17 februari 2002 @ 20:24:23 #8
7485 Lodi
Valt vrij :-)
pi_3199748
quote:
Op zondag 17 februari 2002 19:54 schreef mondeo1000 het volgende:
Het volgende wordt de invoering van de rode vlag met de sikkel en de woorden njet en da worden bijgevoegd in de dikke van Dale.
Ik hoop dat er dan ook wat symbolen verdwijnen.
Het is makkelijk om het niet te doen.
pi_3199856
quote:
Op zondag 17 februari 2002 20:18 schreef Seborik het volgende:

Heeft Pim je niet verteld dat de Koude Oorlog allang is afgelopen?


Wie heeft het over koude oorlog? Een verhitte strijd voor de lagere inkomens wordt het met pistolen Paultje.
  zondag 17 februari 2002 @ 20:32:31 #10
19590 mondeo1000
RIP, beste Pim
pi_3199872
quote:
Op zondag 17 februari 2002 20:24 schreef Lodi het volgende:

[..]

Ik hoop dat er dan ook wat symbolen verdwijnen.


?????? Rode taal?
pi_3199886
quote:
Op zondag 17 februari 2002 20:31 schreef mondeo1000 het volgende:

[..]

Wie heeft het over koude oorlog? Een verhitte strijd voor de lagere inkomens wordt het met pistolen Paultje.


Wat snap je niet aan je eigen verhaaltje over "Da", "Njet", "Hamer en sikkel" ?
  zondag 17 februari 2002 @ 20:36:56 #12
7485 Lodi
Valt vrij :-)
pi_3199937
quote:
Op zondag 17 februari 2002 20:32 schreef mondeo1000 het volgende:

[..]

?????? Rode taal?


Bah! Integendeel.
Het is makkelijk om het niet te doen.
  zondag 17 februari 2002 @ 20:37:08 #13
19590 mondeo1000
RIP, beste Pim
pi_3199941
quote:
Op zondag 17 februari 2002 20:33 schreef Seborik het volgende:

[..]

Wat snap je niet aan je eigen verhaaltje over "Da", "Njet", "Hamer en sikkel" ?


?
  zondag 17 februari 2002 @ 22:29:21 #14
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_3201819
Dat er niet inhoudelijk wordt gereageerd zegt genoeg.
pi_3201948
extreem niet, maar nederland is in niets extreem dus ook extreem links stelt weinig voor. Ik denk wel dat het extreme meer in het uitvoeren van de plannen zit en minder in de plannen zelf.

De onderbouwing mis ik weer eens totaal. Hoe gaan we dat betalen? is vraag 1 als ik een verkiezingsprogramma lees. Neem aan dat het niet uit de hoogste inkomens zal komen want dat schiet namelijk niet op. Daarnaast hoe gaan we het doen? waar haal je kinderopvang vandaan? waar haal je tijd voor fietslessen vandaan? etc etc

Wat ver doorschiet zijn de milieu opmerkingen. Meer ecotax, geen nieuwe wegen (net of dat de auto bron van alle kwaad is en niet de motor van de economie) en dat stuk over minder energieverbruik. Dat is vrij heftig als je weet dan je bij economische groei blij mag zijn met gelijke middelen beslag.

Eeuwige student komt weer terug. Studenten doen nu al weinig tot niets en je moet echt met twee vingers in je neus je studie in 4 a 5 jaar kunnen doen.

Verder neem ik aan dat dit de hoogtepunten uit het programma zijn. Anders is het van nivo LN.

pi_3201981
quote:
Op zondag 17 februari 2002 22:29 schreef Heerlijkheid het volgende:
Dat er niet inhoudelijk wordt gereageerd zegt genoeg.
Yep. Het idee dat GroenLinks een extreem links partijtje zou zijn komt ook vooral van degenen wier partij/lijsttrekker beschuldigd wordt van extremisme. Die moeten wat hebben om terug te zeiken.
It is much easier to be critical than to be correct.
  zondag 17 februari 2002 @ 22:44:35 #17
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_3202060
quote:
Op zondag 17 februari 2002 22:37 schreef fisico het volgende:
De onderbouwing mis ik weer eens totaal.
Dit is dan ook slechts een globale opsomming van punten, het echte programma is veel uitgebreider. Overigens staan er zeker goede punten tussen.
  zondag 17 februari 2002 @ 22:49:38 #18
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_3202135
quote:
Op zondag 17 februari 2002 20:18 schreef Seborik het volgende:

[..]

Heeft Pim je niet verteld dat de Koude Oorlog allang is afgelopen?


De Koude Oorlog is niet voorbij, alleen ff in de koelkast gezet.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_3202261
quote:
Eeuwige student komt weer terug. Studenten doen nu al weinig tot niets en je moet echt met twee vingers in je neus je studie in 4 a 5 jaar kunnen doen.
Denk niet dat dat het geval zal zijn omdat de studiefinanciering dan wordt afgeschaft, je moet alles terug betalen (dat begrijp ik tenminste uit het verhaal). Ik denk bovendien dat sommige studies wel wat ruimer de tijd mogen krijgen (van 4 naar 5 jaar bijv.), mogen ze wel weer terug draaien.

Ik ben het in veel gevallen wel eens, en ik denk dat er maar weinig programma's zijn waar alles tot in de cijfertje is uitgewerkt, meestal zijn ze vrij globaal, ook die van andere partijen.

pi_3202473
quote:
Op zondag 17 februari 2002 22:37 schreef fisico het volgende:
Eeuwige student komt weer terug. Studenten doen nu al weinig tot niets en je moet echt met twee vingers in je neus je studie in 4 a 5 jaar kunnen doen.
Niet zo ontzettend generaliseren.
  zondag 17 februari 2002 @ 23:15:43 #21
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_3202514
Nu we het toch over die stufi hebben; ik ben het wel met dat punt van GL eens. Ik zit nu in het eerste jaar van het HBO en wil als ik mijn P heb, aan het eind van het jaar, naar de uni. Maar dan moet ik het laatste jaar dus lenen terwijl ik dan veeeeeeeeeeeeel meer voor de maatschappij kan betekenen.

He jongens?

pi_3203697
quote:
Op zondag 17 februari 2002 23:15 schreef Heerlijkheid het volgende:
Maar dan moet ik het laatste jaar dus lenen terwijl ik dan veeeeeeeeeeeeel meer voor de maatschappij kan betekenen.

He jongens?


Als het goed is wel.
pi_3205298
quote:
Op zondag 17 februari 2002 19:20 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik heb vandaag al tig keer gelezen dat GroenLinks zon vreemde partij is en daarom heb ik even de visie van de partij hier overzichtelijk neer gezet.
De acht heikele punten in de politiek (volgens omroep.nl) en de visie van GroenLinks.
Heel kort met enkele punten uitgelicht wil ik er op ingaan.
quote:
Inkomen
verschuiving belasting op arbeid naar heffingen op milieu -lastenverlichting lage inkomens - koopkracht mensen op sociaal minimum in vier jaar 10 procent omhoog - extra belastingtarief zeer hoge inkomens - aftrek hypotheekrente vervangen door hypotheeksubsidie lagere inkomens
Geweldig idee om kapitaalvlucht te bevorderen en de huizen markt de nek om te draaien. Financiëel niet haalbaar.
quote:
Arbeid
volksverzekering voor langdurig zorgverlof - hogere WAO-uitkering volledig arbeidsongeschikten - verlenging loondoorbetaling bij ziekte na twee jaar - stimuleren deeltijdwerk - uitbreiding kinderopvang - zwangerschapsverlof van 16 naar 20 weken
Wederom een belachelijk voorstel waar vooral de kleine ondernemer voor deze fantastische plannen de dupe is.
quote:
Veiligheid
politie moet afspiegeling zijn van bevolking - meer agenten op straat, niet achter bureau - terugkeer jeugd- en zedenpolitie - geen overeenkomsten met criminelen - geen gebruik van infiltranten - meer stadswachten (geen aantal) -introductie rugnummers ME'ers - geen privatisering veiligheidszorg - legaliseren softdrugs
Deels mee eens.
quote:
Zorg
brede basisverzekering voor iedereen, met premie naar inkomen - gelijke toegang zorg voor iedereen - salaris verplegenden marktconform - wettelijk pakket voorzieningen gehandicapten
Ronduit belachelijk premie naar inkomen. Een griepje van een hoger betaalde kost evenveel aan zorg als een steuntrekker.
quote:
Onderwijs
iedereen het recht zich bij te scholen tot vwo/mbo-niveau - meer zeggenschap docenten, leerlingen en ouders - verbod sponsoring bedrijven in leerplichtige onderwijs - alle peuters moeten naar speelzaal kunnen - kinderen gaan pas naar groep 4 als zij Nederlands machtig zijn - studietax vervangt studiefinanciering (studiekosten later terugbetalen) - geen beperking studieduur - vrijwillige ouderbijdragen maximaal 300 gulden per jaar - na bassischool moeten alle kinderen kunnen fietsen en zwemmen
Geen beperking studieduur, leuk, studeren tot aan je pensioen.
quote:
Asielbeleid
toelatingsprocedures asielzoeker zorgvuldig, niet sneller - maximale duur procedure anderhalf jaar - verblijfsvergunning alle asielzoekers na drie jaar in opvangcentra - generaal pardon illegalen die vijf jaar zonder strafblad zijn - tijdelijke vergunning afgewezen asielzoekers bij weigering herkomstland - toestaan scholing en werk tijdens toelatingsprocedure - ruimere regeling voor alleenstaande minderjarige asielzoekers - geen opsluiting illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers - algemeen kiesrecht migranten die langer dan drie jaar in Nederland zijn - inburgerinsplicht van een jaar voor alle nieuwkomers
Wederom een belachelijk uitgangspunt. Het kostenplaatje wat dit meebrengt zijn astronomische bedragen. Wie betaalt dit?
quote:
Mobiliteit
kilometerheffing, afhankelijk van plaats, tijd en vervuiling auto - belasting op alle vertrekkende vliegtuigen - NS blijft in handen van Staat - maximumsnelheid naar 100 km/u, in spits op filegevoelige plaatsen 70 - wegennet zo min mogelijk uitbreiden - meer geld voor fietspaden
Als de mobiliteit practisch onbetaalbaar wordt gemaakt voor de gewone man zie ik het somber in voor de economie. Dit noem ik zelfs de stoelpoten onder jezelf vandaan zagen.
quote:
Natuur en milieu
vermindering energieverbruik met 5 procent (in 2006) - ruimer gebruik duurzame energie - jaarlijks 50.000 woningen voorzien van zonnepanelen - aanleg groot windmolenpark in Noordzee - geen gasboringen in Waddenzee - meer aaneengesloten natuurgebieden - heffing op bouwen in open ruimten - geen BTW biologische producten - verbod op binnenlandse vluchten en reclamevluchten
Onmogelijk om het energieverbruik 5% naar beneden te halen met de huidig beschikbare technieken terwijl de bevolkingsaanwas in rap tempo stijgt.
Ook voor de rest geldt dat het een utopie is, waar wil men dit uit bekostigen?
quote:
Enige punt van verbazing was voor mij dat er bij het kopje "zorg" niets over Tara Singh Varma was te lezen.
bron

Maar goed, waar het me om draait: wat is hier extreem aan?


Extreem niet, ondoordacht en buiten de realiteit. Als er een partij aan de macht komt als GL zie ik dat NL werkelijk afglijdt naar een niveau vergelijkbaar aan voormalig oostbloklanden.

[Dit bericht is gewijzigd door Dr.Nikita op 18-02-2002 11:03]

pi_3205424
quote:
Op zondag 17 februari 2002 23:15 schreef Heerlijkheid het volgende:
Maar dan moet ik het laatste jaar dus lenen terwijl ik dan veeeeeeeeeeeeel meer voor de maatschappij kan betekenen.
Een studie is een investering in jezelf. En waarschijnlijk haal je die investering 30x eruit. Je gaat geen studie-schuld aan, je gaat een studie-investering aan!
pi_3206189
Onderbouwing is toch wel heel belangrijk (daarom zou ik nooit op LN stemmen) want zonder onderbouwing is het niet meer dan een verzameling kreten en leuke gedachten.
quote:
Op zondag 17 februari 2002 23:11 schreef Seborik het volgende:


Niet zo ontzettend generaliseren.


valt wel mee. HBO in 4 jaar gedaan en doe nu uni in 2 jaar. Dat laatste doe ik zonder stu-fi en met bijna geen steun van mijn ouders en toch heb ik tijd om goede cijfers te halen, te werken, sporten en een sociaal leven te hebben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')