abonnement Unibet Coolblue
pi_2984269
quote:
'Kroonprins blinkt uit door domheid'

Uitgegeven: 30-1-2002 11:57
Laatst gewijzigd: 30-1-2002 11:58

AMSTERDAM - Schrijver Leon de Winter heeft heel wat stof doen opwaaien met satirisch artikel over het Nederlandse koningshuis in de Duitse krant Berliner Morgenpost. De Nederlandse ambassade in Berlijn wordt platgebeld door Duitsers die boos zijn over het artikel waarin De Winter onder meer schrijft dat Willem-Alexander "uitblinkt door onnozelheid, domheid en kleurloosheid."

De Winter neemt in het artikel het Nederlandse gedoogbeleid op de hak: in Nederland gebeurt nooit iets en als er iets gebeurt, kijken we de andere kant op en noemen het 'gedogen'.

Ook de koninklijke familie en haar zwakheden wordt gedoogd, zo meent De Winter. "Echt geliefd was de familie nooit. Maar het gedogen zit ons Nederlanders in het bloed en niemand in ons land wil een familie dwars zitten die zo graag de edele kunst van het lintenknippen en het toewuiven van klompendansende boeren en boerinnen van generatie op generatie wil doorgeven."

Seniel

Toch mankeert er volgens de schrijver heel wat aan de Oranjes. "Bernhard is een van de grootste rokkenjagers die Europa ooit gezien heeft. Bij deze activiteiten was het Bernhards gewoonte naast geschenken nog wat anders achter te laten, zodat ook buiten Nederland talloze mensen hem 'pappa' noemen." Ook prinses Juliana krijgt een veeg uit de pan. "Juliana is zo seniel geworden, dat ze denkt dat ze een Labrador is (men monkelt dat ze dat overigens ook al dacht toen ze nog koningin was)."

Met zoveel gebreken had het niet lang meer kunnen duren, of de Oranjes hadden naar een andere baan moeten uitkijken, meent De Winter. "Tot zij verscheen. Toen Beatrix Máxima ontmoette, maakte ze een luchtsprong en dacht: 'De monarchie is voor de volgende honderd jaar veilig gesteld. Een pr-droom!"

Dat de vader van Máxima een beladen verleden heeft, vergeten we maar al te graag omdat "Máxima zo'n aardig ding is."

"Er staat een sprookjeshuwelijk gepland. Ze zijn erg verliefd. Hij is dom en zij is geblondeerd. Een droompaar."

Bron: www.nu.nl


Waarom schrijft hij dit in Duitsland? Te laf om het hier te publiceren?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_2984303
quote:
Ook prinses Juliana krijgt een veeg uit de pan. "Juliana is zo seniel geworden, dat ze denkt dat ze een Labrador is (men monkelt dat ze dat overigens ook al dacht toen ze nog koningin was)."
Over domme opmerkingen gesproken. .
O+. Ripley. O+.
  woensdag 30 januari 2002 @ 12:17:34 #3
16563 Cesarino
Wendy`s kut court. AZ
pi_2984322
Ja, dhat ies ein bheetje domm
Woord van 2006. Zidaantje
Zi~daantje - Een kopstoot tegen de borst
~Iemand een Zidaantje geven ~ Kappen nu of je krijgt een Zidaantje.
pi_2984334
tjonge zeg over dom zijn gesproken
bah wat een gluiperd mr leon aandacht nodig zeker
Pluk de dag voordat iemand anders het doet ;-)
pi_2984349
Ik las net dat die Leon de Winter co-commentator is bij de WDR tijdens het huwelijk...Doe dat dan ook niet!
pi_2984381
ik ben nu niet voor het koningshuis,

maar dit gaat wel en beetje ver

  woensdag 30 januari 2002 @ 12:28:18 #7
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_2984469
Het komt wel aardig overeen met het beeld dat ik van het Koningshuis heb.
  woensdag 30 januari 2002 @ 12:29:09 #8
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_2984479
Ik geloof dat De Winter zich vergist in de populariteit van het koningshuis. Als ik zie hoeveel mensen nu al oranje parafanalia buitenhangen vanwege zaterdag lijkt me dat niet echt meer gedogen.

waarom hij het in Duitsland publiceerde? Geen idee. De Winter publiceert wel vaker in het buitenland. Misschien kon hij dit stukje niet kwijt in een Nederlandse krant.

"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_2984511
Van mij mag die hele monarchie de prullenbak in, maar je kunt je ook gewoon normaal gedragen. Wat een sukkel.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_2984532
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 12:13 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Waarom schrijft hij dit in Duitsland? Te laf om het hier te publiceren?


De toekomstige koning is iets van 7/8 Duits
Return of the massive legend.
  woensdag 30 januari 2002 @ 12:34:31 #11
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_2984563
De Duitsers hebben zelf geen koningshuis meer, en mede daarom zijn ze erg geïnteresseerd in onze stadhouders. Hun eigen adel wordt ook uitvoerig besproken en soms ongenadig afgezeken.

Overigens geen slecht artikel van de Winter. Touché, zou ik zeggen.

Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
  woensdag 30 januari 2002 @ 12:36:33 #12
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_2984584
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 12:32 schreef Dikke het volgende:

[..]

De toekomstige koning is iets van 7/8 Duits


Komt bij dat "het huwelijk" bij onze oosterburen veel meer big bussines dan hier.....Maxima is dé Miss Di van de Duitsers, en de schrijver werkt natuurlijk gewoon in Duitsland

grappig eik

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_2984609
Ik heb het oorspronkelijke artikel gelezen en ik moet zeggen, dat ik het een erg humoristisch artikel vond.
Vooral om "Ich habe es nicht gewusst" moest ik lachen.
  woensdag 30 januari 2002 @ 12:40:36 #14
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_2984633
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 12:32 schreef Dikke het volgende:

[..]

De toekomstige koning is iets van 7/8 Duits


Inderdaad. Het 'nederlandse' koningshuis heeft weinig tot geen nederlands bloed in zich. Je zou het beter een duits koningshuis kunnen noemen.
  woensdag 30 januari 2002 @ 12:44:18 #15
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_2984672
Bis ein gewisses argentinische Mädchen aus begüterten, katholisch-faschistischen Kreisen in unserem Land auftauchte, wurde auch Kronprinz Willem-Alexander von den meisten Niederländern «geduldet». Niemand sah seinem zukünftigen Königtum mit Zuversicht entgegen. Er brillierte durch Einfalt, Dummheit und Blässe, und damit werden hier noch seine stärksten Eigenschaften genannt.

Willem-Alexander ist der Sohn einer der reichsten Frauen der Welt, unserer Königin Beatrix, die ihm keinen Tritt verpasste, damit er sich für ein paar Jahre der Realität stellt, sondern ihm stattdessen ein Pöstchen beim Internationalen Olympischen Komitee verschaffte, dessen Mitglieder auf Vergnügungsreisen, Rolexuhren, Schmiergelder und die hübschesten Callgirls spezialisiert sind. Eine Mitgliedschaft im IOC-Vorstand war in den Augen unserer Königin die beste Ausbildung für einen niederländischen Prinzen. Offenbar hatte Beatrix als Vorbild den eigenen Vater im Sinn, den berühmten deutschen Prinzen Bernhard, einen der größten Schürzenjäger, die Nordeuropa je gesehen hat.

LOL!

Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
pi_2984711
Bovendien, om eerlijk te zijn, Willem-Alexander behoort toch gewoon niet tot de slimsten?
pi_2984743
als er mensen om kunnen lachen, prima toch?
pi_2985159
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 12:49 schreef Lynch het volgende:
als er mensen om kunnen lachen, prima toch?
Bijna net zo grappig als die "advertentie" van Leon de Winter in dat studentenblad een paar jaar geleden.
pi_2985236
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 13:19 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Bijna net zo grappig als die "advertentie" van Leon de Winter in dat studentenblad een paar jaar geleden.


pi_2985292
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 13:19 schreef CeeJee het volgende:
"advertentie"
Ben ik ook wel benieuwd naar...
pi_2985402
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 12:38 schreef Halinalle het volgende:
Ik heb het oorspronkelijke artikel gelezen en ik moet zeggen, dat ik het een erg humoristisch artikel vond.
Vooral om "Ich habe es nicht gewusst" moest ik lachen.
Dank voor de link.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_2985451
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 13:29 schreef Eightball het volgende:

[..]

Ben ik ook wel benieuwd naar...


Foutje, het was een recensie, geen advertentie
quote:
Over de roman De ruimte van Sokolov ontstond in de Nederlandse pers een rel. Het Amsterdamse studentenblad Propria Cures had een fotomontage gemaakt van De Winter voor een kuil geëxecuteerde joden uit de Tweede Wereldoorlog. Daarmee wilde men aangeven dat schrijvers over het algemeen met gevoelige materie goedkope publiciteit maken voor hun boeken. In De ruimte van Sokolov was dat de emigratie van Russische joden naar Israël. Er volgde een kort geding wegens smaad en Leon de Winter kreeg gelijk van de rechter.
http://www.gironet.nl/home/blyswyk/leesdossier/leon%20de%20winter%20ruimte%20van%20sokolov.htm
pi_2985562
dat stuk van Pauperia Cures vind ik smakeloos. Maar we hebben het hier iover het koningshuis met zijn markante types, en niet over misplaatste grappen over slachtoffers van genocide.
pi_2985689
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 12:13 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Waarom schrijft hij dit in Duitsland? Te laf om het hier te publiceren?


Hij heeft wel gelijk over onze kroonprins! Is een domme kerel!
Incidenten in Frankrijk die aangeduid worden als anti-semitisme, zijn veelal door de joden zelf gepleegd om hun slachtofferrol te versterken.
  woensdag 30 januari 2002 @ 14:23:01 #25
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_2985974
Nadat ik Willem Alexander in Atlanta had zien rondhuppelen ben ik aan z'n intelligentie gaan twijfelen.. en ik ben dus niet de enige.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')